Social Innovation: opportunity for business sustainability
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii202320Keywords:
business, development, social innovation, SustainabilityAbstract
Faced with unresolved social, economic and environmental problems, it is common to observe the performance of companies in the search for alternative solutions. Social innovation has become a tool to generate growth, consolidation and success in organizations. This type of innovation includes changes at the managerial, organizational and human level, in the face of changes in services and products, as well as in the processes offered by technological innovation. The purpose of this article is to present a documentary review of social innovation; in addition to the management of innovation in companies and finally, it addresses the issue of social innovation from the approach of business sustainability, as a strategy that allows companies to become sustainable, innovate and ensure that their operations and results do not have a negative impact on society and the environment.
References
1. Acosta, W y Carreño, C. (2013). Modo 3 de producción de conocimiento: implicaciones para la universidad de hoy. Revista de la Universidad de La Salle, (61), 67-87. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2013/iss61/4/
2. Acosta Castillo, V. M., Vega Morejón, B. A. González Illescas, M. L & Carmenate Fuentes, L. P. (2020). Tipos de Innovación como Estrategias de Adaptación al Dinamismo de los Mercados. INNOVA Research Journal, 5(3),1–21. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1288
3. Angelidou, M., y Psaltoglou, A. (2017). An empirical investigation of social innovation initiatives for sustainable urban development. Sustainable cities and society, 33, 113-125. DOI: 10.1016/j.scs.2017.05.016
4. Argandoña, A. (2022). ¿Responsabilidad Social o Sostenibilidad? Business School University of Navarra. https://blog.iese.edu/antonioargandona/2022/01/04/responsabilidad-social-o-sostenibilidad/
5. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas. (2018). Control Económico De La Gestión Ambiental- Documento 42 - Comisión De Contabilidad De Gestión. https://aeca.es/publicaciones2/documentos/documentos-emitidos-principios-de-contabilidad-de-gestion/pg42/
6. Banco Interamericano de Desarrollo. (2015). Innovación social empresarial: Impulsando el emprendedurismo para el desarrollo social. II Cumbre empresarial de las Américas. BID. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Innovaci%C3%B3n-social-y-empresarial-Impulsando-el-emprendedurismo-para-el-desarrollo-social.pdf
7. Barrios Parejo, I., Niebles Núñez, W., & Niebles Núñez, L. (2021). Inserción del Análisis financiero en PyMes colombianas como mecanismo para promover la sostenibilidad empresarial. Desarrollo Gerencial, 13(2), 1-19. https://doi.org/10.17081/dege.13.2.4454
8. Boyles, M. (2022). Innovation In Business: What It Is & Why It’s So Important. Harvard Business School Online. https://online.hbs.edu/blog/post/importance-of-innovation-in-business
9. Buckland, H y Murillo, D. (2014). La Innovación Social en América Latina -Marco conceptual y agentes. ESDAE y FODIM. http://www.transitsocialinnovation.eu/content/original/Book%20covers/Local%20PDFs/177%20ESADE-FOMIN-La-innovacion-social-en-America-Latina-Marco-conceptual-y-agentes.pdf
10. Cajaiba-Santana, G. (2014). Social innovation: Moving the field forward. A conceptual framework. Technological Forecasting and Social Change, 82(1), 42-51. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2013.05.008
11. Cañizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. Revista Innova ITFIP,6(1), 50-69. http://revistainnovaitfip.com/index.php/innovajournal/article/view/78
12. Cano, M., y Sánchez, G. (2014). El rol del capital intelectual en la innovación de las empresas (Artículo de revisión). European Scientific Journal, 10(28), 348-366. http://eujournal.org/index.php/esj/article/viewFile/4405/4202
13. Castells, Manuel (1999). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México: Siglo XXI Editores. 495 p.
14. Castelló Muñoz, E. (2019). La sostenibilidad como modelo de gestión empresarial. Revista. Economistas 33. https://www.economistas.es/Contenido/Consejo/Revistas/Economistas33-WEB-3.pdf
15. Comisión Económica para América Latina. (s,f). About Social Innovation. https://www.cepal.org/en/topics/innovacion-social/about-social-innovation
16. Consejo Empresarial Colombiano para el Desarrollo Sostenible. (2008). Los Negocios Inclusivos en Colombia. http://34.232.245.133/wp-content/uploads/2022/10/Negocios_Inclusivos_en_Colombia.pdf
17. Consejo Privado de Competitividad y Fundación Suiza de Cooperación para el Desarrollo Técnico. (2021). Obstáculos a la innovación en empresas de Colombia y oferta pública de instrumentos. https://compite.com.co/wp-content/uploads/2021/08/Obst%C3%A1culos-a-la-innovaci%C3%B3n-en-las-empresas-de-Colombia_Resumen.pdf
18. Córdoba, C., Villamarín, F y Bonilla, H. (2014). Innovación social: aproximación a un marco teórico desde las disciplinas creativas del diseño y las ciencias sociales. Tendencias.15 (2). https://doi.org/10.22267/rtend.141502.41
19. De la Mata, G. (s,f). Manual de Innovación Social: De la idea al proyecto. https://economicas.unsa.edu.ar/afinan/informacion_general/book/ebooks/manual-de-innovacion-social-guadalupe-de-la-mata.pdf
20. Díaz Goyeneche, S., Cruz Vásquez, J y Becerra Gualdrón, C. (2021). La financiación pública de la innovación empresarial en Boyacá Colombia: un estudio de caso. Apuntes del Cenes, 40(71), 253-273.https://doi.org/10.19053/01203053.v40.n71.2021.11674
21. Elche-Hortelano, D., Martínez, A. y García, P. (2015). Bonding capital, explotación de conocimiento e innovación incremental en los clúster de turismo cultural: las Ciudades Patrimonio de la Humanidad en España. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(3), 120-128. https://doi.org/10.1016/j.iedee.2014.03.002
22. Encinas, M. (2021). La innovación disruptiva como recurso para la transformación de modelos de negocios en medios de comunicación. [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid] Repositorio Institucional. https://eprints.ucm.es/id/eprint/67599/1/T42837.pdf
23. Florida, R., Mellander, C y Stolarick, K. (2008). Inside the black box of regional development: Human capital, the creative class and tolerance. Journal of Economic Geography, 8(5), 615-64. https://dx.doi.org/lbn023
24. Fondo Europeo de Desarrollo Regional. (2020). Innovación Y Sostenibilidad Empresarial. https://camaratoledo.com/wp-content/uploads/2020/06/guia-innovacion-y-sostenibilidad-empresarial.pdf
25. Hartley,J.,Potts,J.,MacDonald,T.,Erkunt,C. & Kufleitner,C.( 2012).(C2I)2 = CCI-CCI The CCI Creative City Index. Cultural Science Journal, 5 (1) 1-138. https://doi.org/10.5334/csci.41
26. Hedman, M., Larsson, L. y Ohrwall, A. (2021). Opportunities for Managing Incremental and Radical Innovation in Production. Procedia CIRP, 104, 756-761. https://doi.org/10.1016/j.procir.2021.11.127
27. Hernández – Ascanio, J. (2020). ¿La innovación social como método de investigación participativo y sociopráctico? Tendencias Sociales. Revista de Sociología. 6, 33 – 63. https://www.researchgate.net/publication/347685020_La_innovacion_social_como_metodo_de_investigacion_participativo_y_sociopractico
28. Hernández-Ascanio, J., Aja-Valle, J., Rueda-López.R Y Medina-Viruel,M. ( 2021). Medir la capacidad de innovación social en organizaciones complejas del tercer sector. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 51, pp. 153-182,
29. Ishikawa Lariú, A y Strandberg , L. (2009). Cuaderno Nº 5. Negocios Inclusivos: Creando Valor Para Las Empresas Y Para La Población De Bajos Ingresos. Business School Universidad de Navarra. https://media.iese.edu/research/pdfs/ESTUDIO-122.pdf
30. Jansa, S. (2017). La innovación y sus protagonistas. Diálogos de formación. https://revistas.sena.edu.co/index.php/rform/article/download/1311/pdf
31. Ketelhöhn, N. (2018). Barreras y puentes para la innovación en América Latina. INCAE Business School. https://cnnespanol.cnn.com/wp-content/uploads/2018/08/barreras-y-puentes-para-la-innovaciocc81n-en-amecc81rica-latina-vf.pdf
32. León, M. D., Baptista, M. V y Contreras, H. (2012). La innovación social en el contexto de la responsabilidad social empresarial. Forum Empresarial, 17(1), 31-63. https://www.redalyc.org/pdf/631/63124039002.pdf
33. Llobet Estany, M. (2011). La creatividad social frente a la sociedad del riesgo. Acciones E Investigaciones Sociales, (1 Ext), 456. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.20061 Ext469
34. Machuca-Contreras, F., Canova-Barrios, C. y Castro, M. (2023). Una aproximación a los conceptos de innovación radical, incremental y disruptiva en las organizaciones. Región Científica, 2(1), 202324. https://doi.org/10.58763/rc202324
35. Madero, S y Zárate, I. (2016). La sostenibilidad desde una perspectiva de las áreas de negocios. Cuadernos de Administración (Universidad del Valle), 32 (56), 7-19. https://www.redalyc.org/journal/2250/225051546002/html/
36. Millard, J. (2018). How social innovation underpins sustainable development. En Howaldt, J., Kaletka, C., Schröder, A., & Zirngiebl, M (Eds.), Atlas of social innovation–New practices for a better future (41-43). Dortmund: University,Dortmund.https://www.socialinnovationatlas.net/fileadmin/PDF/Atlas_of_Social_Innovation.pdf
37. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2016, 8 de abril). Colombia le sigue apostando a la inversión privada en Ciencia, Tecnología e Innovación. https://minciencias.gov.co/sala_de_prensa/colombia-le-sigue-apostando-la-inversion-privada-en-ciencia-tecnologia-e-innovacion
38. Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación. (s.f)). Innovación empresarial. https://minciencias.gov.co/portafolio/innovacion/empresarial-#:~:text=Una%20innovaci%C3%B3n%20es%20la%20introducci%C3%B3n,trabajo%20o%20a%20las%20relaciones%20externas.
39. Moulaert, F., Martinelli, F., Swyngedouw, E., & González, S. (2005). Towards Alternative Model(S) Of Local Innovation. Urban Studies, 42 (11), 1669-1990. https://www.researchgate.net/publication/228673600_Towards_Alternative_Models_of_Local_Innovation
40. Murray, R., Mulgan, G. y Caulier G. (2011). How to Innovate: The tools for social innovation. The Young Foundation and Nesta. https://youngfoundation.org/wp-content/uploads/2012/10/How-to-innovate-the-tools-for-social-innovation.pdf
41. Naciones Unidades (s.f). Potenciar la innovación y la creatividad para lograr el cambio social. https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/potenciar-la-innovaci%C3%B3n-y-la-creatividad-para-lograr-el-cambio-social
42. Nahuat , B., Rodríguez , M y Gómez de la Fuente, M. (2021). Innovación, Responsabilidad Social Empresarial en grandes empresas. Investigación administrativa, 50(128), 12801. https://doi.org/10.35426/iav50n128.01
43. Norma Internacional ISO 56002 (2019). Gestión de la innovación — Sistema de gestión de la innovación —Orientación http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/173650.pdf
44. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2012). La Estrategia de Innovación de la ocde Empezar Hoy El Mañana. http://www.foroconsultivo.org.mx/libros_editados/estrategia_innovacion_ocde.pdf
45. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos y Oficina Europea de Estadística. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation (4th Edition ed.). https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264304604-en.pdf?expires=1678926842&id=id&accname=guest&checksum=5120D479BF012575ABE6A19A0A8E8A22
46. Orozco, J., Ruiz, K y Corrales, R. (2015). Manual para la Gestión de la Innovación.https://repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/11477/MANUAL%20VERSION%20COMPLETA%20(1).pdf?sequence=1
47. Osburg, T. (2013). Social Innovation to Drive Corporate Sustainability. In: Osburg, T., Schmidpeter, R. (eds) Social Innovation. CSR, Sustainability, Ethics & Governance. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-36540-9_2
48. Pacto Mundial Red Española. (2023). Pacto Mundial Red Española. (2023, 17 de enero). Gestión Empresarial Sostenible. https://www.pactomundial.org/noticia/crecemos-11-2022-superamos-1-000-entidades-asociadas/
49. Parada, J., Ganga, F y Rivera, Y. (-2017). Estado del arte de la innovación social: una mirada a la perspectiva de Europa y Latinoamérica. Opción, 33, (82),563-587. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31053180025
50. Porumboiu , D.(2021). Social Innovation - the What, Why and How. VIIma A HYPE INNOVATION COMPANY. https://www.viima.com/blog/social-innovation
51. Proenca, J. y Jiménez-Sáez, F. (2020). Design of Services for the Incremental Innovation Management in SMEs. Revista Universidad & Empresa, 22(39), 1-20. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7480
52. Ramírez Atehortúa, F. H., y Zwerg-Villegas, A. M. (2012). Metodología de la investigación: más que una receta. AD-minister, (20), 91-111. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322327350004
53. Restrepo-Ramírez, C. G., Sepúlveda-Rivillas, C. I., & Uribe Castro, J. (2022). Fuentes de financiación para la innovación, según grado de innovación de las empresas de los sectores servicios y comercio en Colombia. Revista CEA, 8(18), e1968. https://doi.org/10.22430/24223182.1968
54. Robayo Acuña, P. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de Negocios, 7(16), 125-140. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.007
55. Romero, S y Mataix, C. (2015). “Estrategias de apoyo a la innovación social. El itdUPM como espacio para la innovación social de base tecnológica”. Centro de Innovación en Tecnología para el Desarrollo Humano (itdUPM), Universidad Politécnica de Madrid, España. https://oa.upm.es/34820/1/TFM_SaraRomero_CarlosMataix_marzo2015.pdf
56. Saldarriaga, M., Guzmán, M y Concha, E (2019) Innovación Empresarial: Factor de competitividad y calidad de vida en Popayán, Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 2. https://www.redalyc.org/journal/290/29063446008/29063446008.pdf
57. Santiago, L. (2023). Innovación en lugares reales. Estrategias para la prosperidad en un mundo implacable. Economía, sociedad y territorio, 23(71), 369-376. https://doi.org/10.22136/est20232113
58. Seclén-Luna, J.(2016). Gestión de la innovación empresarial: un enfoque multinivel. Revista de ciencias de la gestión, I (1). 16-36. https://www.researchgate.net/publication/321732651_Gestion_de_la_innovacion_empresarial_un_enfoque_multinivel
59. Uribe-Macías, Mario Enrique, Vargas-Moreno, Óscar Alberto, & Merchán-Paredes, Luis. (2018). La responsabilidad social empresarial y la sostenibilidad, criterios habilitantes en la gerencia de proyectos. Entramado, 14(1), 52-63. https://doi.org/10.18041/entramado.2018v14n1.27107
60. Vargas-Merino, J. (2021). Innovación social: ¿Nueva cara de la responsabilidad social? conceptualización crítica desde la perspectiva universitaria. Revista de Ciencias Sociales 27 (2), 435-450. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593030/html/#redalyc_28066593030_ref8
61. Vercher Savall, N. (2022). Una aproximación al concepto de innovación social y a su contribución en los estudios de desarrollo territorial. TERRA. Revista de Desarrollo Local 10, 138-163. DOI 10.7203/terra.10.24424
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Erika Astrid Araque Geney, Diana Esther Álvarez Contreras (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.