Hooligan gangs, sexism and drugs. Analyzing violence through soccer series (Puerta 7; Club de Cuervos; and Perros de Berlín)
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii2024.126Keywords:
Media representation, Structural violence, Football and society, Sexism in the media, Organized crimeAbstract
The analysis of the series *Puerta 7* (Argentina), *Club de Cuervos* (Mexico) and *Perros de Berlín* (Germany) allowed us to examine the representation of violence and sexism in audiovisual productions. Based on Johan Galtung's Triangle of Violence, three types of violence were differentiated: direct, structural and cultural. In addition, approaches to cultural consumption and mediation were considered in the analysis of television narratives.
Research on *Club de Cuervos* has highlighted how the series addressed sexism in sports administration, the representation of gender stereotypes and the influence of the media on the perception of soccer. Satire was identified as a tool for questioning the power dynamics in Mexican soccer and its link to politics and corruption.
In *Puerta 7*, the relationship between soccer fan clubs and organized crime was explored, highlighting the participation of women in traditionally male spaces and the way in which violence affects vulnerable sectors.
On the other hand, *Perros de Berlín* presented a context of discrimination and structural violence in Germany, with an emphasis on the marginalization of migrant communities and the presence of extremist groups.
These studies have shown that football, beyond its role as a sport, has been used as a narrative resource to expose social problems linked to violence, exclusion and power hierarchies.
References
1. Alazraki Entertainment. (s.f.). Club de Cuervos. Temporada 1. En Alazraki Entertainment. Proyectos. Consultado 31 de mayo, 2022. https://www.alazrakifilms.com/club-de-cuervos-temporada-1/
2. Baudrillard, J. (2009). La sociedad del consumo. Sus mitos, sus estructuras. (Alicia Bixio, trad., Luis Enrique Alonso, estudio introductorio). Siglo Veintiuno Editores.
3. Belkis, B. (2007) Consumo cultural y educación. En Revista de Investigación, 61, pp. 85-120.
4. Bohórquez, V y Ruiz, L. (2019). Discurso y estereotipos en la serie de TV Club de Cuervos. Consultado 29 de marzo, 2024. https://www.researchgate.net/publication/331154703_Discurso_y_estereotipos_en_la_serie_de_TV_Club_de_Cuervos
5. Bourdieu, P. (2010) El sentido del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. (Alicia Gutiérrez, trad.). Siglo Veintiuno Editores.
6. Contreras K y Alfaro, L. (2021). Género y ficción televisiva ¿Nuevas feminidades y masculinidades en la serie mexicana Club de Cuervos? En Cuadernos. Info, 51, pp. 288-309.
7. Contreras K y Alfaro, L. (2022). Interraciones violentas en la serie de ficción televisiva “Club de Cuervos” de Netflix. Sociologías, 61, pp. 350-380.
8. Construyendo espacios para la Paz, Violencia visible y violencia invisible; conoce el Triángulo de la Violencia [En línea]: https://construyendopaz.org/el-triangulo-de-la-violencia/ [Consulta 23 de septiembre, 2024]
9. García, A. (21 de octubre, 2015). ¿Club de Cuervos está inspirado en las Chivas? En Publimetro. Consultado 23 de septiembre, 2020. https://www.publimetro.com.mx/mx/futbol-nacional/2015/10/22/club-cuervos-inspirado-chivas.html
10. García, A. (25 de febrero, 2019). Club de Cuervos, la serie que le dio alas a Netflix. En Forbes. Consultado 23 de septiembre, 2020. https://www.forbes.com.mx/club-de-cuervos-la-serie-que-le-dio-alas-a-netflix/
11. García Canclini, N. (1993). El consumo cultural en México. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes
12. La Silla Rota (10 de septiembre, 2019), ¿Por qué es el Club de Cuervos de la Liga MX? En La Silla Rota. Consultado 23 de septiembre, 2020. https://lasillarota.com/deportes/por-que-cruz-azul-es-el-club-de-cuervos-de-la-liga-mx-cruz-azul-similitudes-billy-alvarez-chava-iglesias/316524
13. Maldonado, K. (2018) La representación del fútbol en el filme Rudo y Cursi en comparación con la serie Club de Cuervos [tesis de licenciatura. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla].
14. Muñoz, M. (2014) El consumo cultural como medio de diferenciación y diversidad en los procesos de formación docente. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 6, pp. 97-117.
15. Orozco, Guillermo. (2020) Televisión en tiempos de Netflix. Una nueva oferta mediática. Guadalajara.
16. Quirós, F. (2011). Los Estudios Culturales. De críticos a vecinos del funcionalismo. Consultado 31 de mayo, 2022. https://www.researchgate.net/publication/264720951_Los_Estudios_Culturales_De_criticos_a_vecinos_del_funcionalismo.
17. Reséndiz, L. (19 de agosto, 2015). Club de Cuervos: una agradable sorpresa. En Letras Libres. Consultado 23 de septiembre, 2020). https://www.letraslibres.com/mexico-espana/cinetv/club-cuervos-una-agradable-sorpresa
18. Ricaurte, P. (22 de agosto, 2009). El duopolio televisivo: cuarto poder mexicano. En Mediosfera. Consultado 23 de septiembre, 2020. https://mediosfera.wordpress.com/2009/08/22/el-duopolio-televisivo-cuarto-poder-mexicano/.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mario Antonio Valle Jiménez (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.