The role of museums and interpretation centers in historical education

Authors

  • Yosbanis Guerra Linares Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo. La Habana, Cuba Author
  • Abraham Reyes Conde Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo. La Habana, Cuba Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2024.142

Keywords:

teaching of history, history education, storytelling

Abstract

Museums and interpretation centers play a fundamental role in historical education by providing spaces where people can learn about the past in an interactive, immersive and meaningful way. The preservation and exhibition of artifacts enrich historical education by providing visitors with authentic, emotional, contextual, sensory and educational experiences. In history education, contextualization is essential to provide students with an enriched and meaningful understanding of the past. By considering context, students can develop a more critical, empathetic and connected perspective on history, enabling them to appreciate and value the complexity and diversity of the human experience over time. Storytelling is a powerful strategy for engaging students and fostering their understanding and appreciation of history, stimulating their imagination and curiosity. Integrating meaningful and captivating narratives into history teaching can spark greater interest in and attachment to the past.
They are used as tangible testimonies of the past, allowing a direct connection with history. Their understanding and appreciation of the cultures and civilizations that preceded us. This allows people to better appreciate how the past influences the present.
Interactive experiences can motivate students, make history more accessible and relevant, and provide opportunities for them to explore, reflect and learn in an active way. Educators can enrich student learning and foster a deeper and more meaningful appreciation of history.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Albelo, J. (2015). ¿Qué es un museo y cuántos tipos de museos existen? Croma Cultura. https://www.cromacultura.com/tipos-de-museos/

Álvarez Domínguez, P. (2018). Mapping the museology of education in spain: an examination of where the issue currently stands. História de Educação, 22(55), 293-313.

Arjona, M. (1986) Patrimonio e identidad. La Habana, Letras Cubanas. Esta ponencia fue presentada en la Mesa Redonda Museos y Escuelas del Coloquio-taller Educación activa de la ciencia: formal, no formal e informal, realizado en San José de Costa Rica del 5 al 7 de abril de 2001. https://redpop.lat/diseo-construccion-y-operatividad-de-exhibiciones-interactivas?utm_source=perplexity

Bolaño Amigo, M. (2016). Los Museos Pedagógicos en España. Entre la memoria y la creatividad (Vol. 20). Gijón-Sevilla, Ediciones Trea y Editorial Universidad de Sevilla.

Calvas, M., & Espinoza, E. (2017). La enseñanza de la historia a través de historietas. Revista Electrónica para Maestros y Profesores, 14(4), 544-555.

Coronas, M. (2010). El Museo Escolar. Recuperado de: http://www.aulalibremrp.org/IMG/pdf/Museo_escolar.pdf

Consejo Internacional de Museos. (1945). Historia del Consejo Internacional de Museos. Estados Unidos. https://icom.museum/es/sobre-nosotros/historia-delicom/

Cruz, F. (2016). Machala, una capital sin espacio para las expresiones culturales. El Telégrafo. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/regional/1/machala-unacapital-sin-espacio-para-las-expresiones-culturales

Díaz, H. (2008). El museo en la enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Espinoza, E., Ordoñez Ocampo, B. P., Ochoa Romero, M. E., Erráez Alvarado, J. L., & Lema Ruiz, R. A. (2020). Alternativas metodológicas para la enseñanza de la historia. Revista Conrado, 16(S 1), 194-202.

Fernández, M. (2003). Los museos espacios de cultura, espacios de aprendizaje. Revista Galega de educación, 36, 55-61.

Gaceta Oficial de la República de Cuba Número 028 Extraordinaria del jueves 13 de agosto de 2009. Año CVII. Ley No. 106 del Sistema Nacional de Museos de la República de Cuba.

Guamán Gómez, V. J., Espinoza, E., León González, J. L., Ugarte Armijos, M. F., & Peña Nivicela, G. E. (2020). La enseñanza de la historia una herramienta clave para la construcción de la identidad nacional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 492-499.

Hernández Oramas, A. (2019). El museo en el aula: una propuesta de trabajo a través del museo virtual. (Tesis de maestría). Universidad de Murcia.

Hernández Hernández, Orestes (2024) Peligran lenguas aborígenes. Periódico Orbe, del 7 al 13 de septiembre del 2024, sesión Cultura, pp.10. cultura@prensa-latina.cu

Jiménez Arévalo, G., Plaza Soledispa, A., & Echeverría Reyes, P. (2019). Museos temáticos como recurso didáctico para la enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Conrado, 15(66), 116-122.

Jiménez, M., L. (2013). El museo virtual como estrategia para la enseñanza de la Historia. Revista Electrónica Perspectivas, 6, 83-104.

Leyva Townsend, N., & Lozano Rocha, A. (2015). Museos y Patrimonio Cultural. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 10(2), 9-13.

Morentin Pascual, M., & Guisasola Aranzabal, J. (2014). La visita a un museo de ciencias en la formación inicial del profesorado de Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 364-380.

OCHOA ROMERO, Maurely Edith; ERRAEZ ALVARADO, Jhonny Leonardo; ORDONEZ OCAMPO, Byron Patricio y ESPINOZA FREIRE, Eudaldo Enrique. Los museos en la enseñanza de historia. Universidad y Sociedad [online]. 2021, vol.13, n.4, pp. 439-444. ISSN 2218-3620.

Pagés Blanch, J., & Santisteban Fernández, A. (2018). La enseñanza de la historia. Historia y Memoria, (17), 11-16.

Pendás Díaz, Horacio (2008) El museo en la enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. ISBN 978-959-13-1667-7.

Peralta Lara, D. C., & Guamán Gómez, V. J. (2020). Metodologías activas para la enseñanza y aprendizaje de los estudios sociales. Sociedad & Tecnología, 3(2), 2–10.

Perriére, H. (2020). Patrimonio e historia. Educar en los museos y en las escuelas secundarias (Bahía Blanca, Argentina). Revista Innova Educación, 2(1), 162-176.

Reascos Landin, P. E., & Granda Ayabaca, A. N. (2020). Factores potenciadores de valores cívicos, patrióticos e interculturales en la enseñanza básica. Sociedad & Tecnología, 3(2), 42–50.

Villalba Salvador, M. (2019). Nuevos museos para laenseñanza del patrimonio cultural. el “museo vivo “de historia del arte. Didácticas Específicas, (21), 59-92.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Guerra Linares Y, Reyes Conde A. The role of museums and interpretation centers in historical education. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Mar. 9];2:.142. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/142