The importance of job training as a catalyst for change in organizational performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2023100

Keywords:

Educational quality, Job evaluation, productivity, role playing, training

Abstract

Job training or training processes carried out within organizations have become a fundamental factor for the operation of companies, this is due to their influence on human capital and their direct relationship with the development of processes. This article, developed through a review research process, exposes from various perspectives the impact of job training on organizational performance, in terms of productivity, job satisfaction, and talent retention. Additionally, it allows visualizing the different models and types of existing training processes, which provide training alternatives and the ability to adapt them to any organization.

References

Alvarado, M. y Barba, M. (2016). Gestión del talento humano e innovación de la enseñanza y el aprendizaje. Palibrio.

Arancibia, V. H. y Díaz, R. (2002). Enfoque de las Competencias Laborales: Historia, Definiciones y Generación de un Modelo de Competencias para las Organizaciones y las Personas. Psykhe, 11(2). https://revistachilenadederecho.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20245

Argüelles, A. (2004). Competencia laboral y educación basada en normas de competencia. Editorial Limusa.

Barbera, E. (2008). Aprender e-learning. Paidós Ibérica, 2008.

Bartel, A. P. (1994). Productivity gains from the implementation of employee training programs. Industrial relations: a journal of economy and society, 33(4), 411-425.

Bernal-González, I., Pedraza-Melo, N. A. y Castillo-Hernández, L. (2020). El capital humano y su relación con el desempeño organizacional. Revista Espacios, 41(22), 213-227.

Bernardez, M. L. (2006). Tecnología del desempeño humano. AuthorHouse.

Blanco, A. (2016). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Narcea Ediciones.

Bohórquez, L. E., Caro A. S. y Morales N. D. (2017). Impacto de la capacitación del personal en la productividad empresarial: caso hipermercado. Dimensión Empresarial, 15(1), 99-113 http://dx.doi.org/10.15665/rde.v15i1.868

Brunette, M. (2003). Satisfacción, salud y seguridad ocupacional en el Perú. Economía y Sociedad, 49, 47-52.

Cejas, M. y Acosta J. A. (2012). La capacitación laboral: alcances y perspectivas en tiempos complejos. Anuario, 35, 148-172. http://servicio.bc.uc.edu.ve/derecho/revista/idc35/art06.pdf

Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano (3ra ed.). McGraw Hill.

Fernández, A. (2022). La gestión del talento basada en un modelo de gestión por competencias y su impacto en los índices de atracción y de fidelización de personas [Tesis de maestría, Universitat Oberta de Catalunya]. http://hdl.handle.net/10609/142387

Fernández, N. (2002). El desarrollo profesional de los trabajadores como ventaja competitiva de las empresas. Cuadernos de Gestión, 2(1), 65-90. http://hdl.handle.net/10810/7025

Garcia, B. y Palacios L. (2023). Principales factores que influyen en la satisfacción laboral y su relación con la intención de rotación en una organización del Sector de Business Process Outsourcing (BPO) de servicios de call center en el Perú desde la perspectiva de los teleoperadores. Caso: T-Contakto SAC [Tesis de pregrado, Pontificia universidad católica del Perú]. Archivo digital. http://hdl.handle.net/20.500.12404/25953

Garcia, J. M. (2011). El proceso de capacitación, sus etapas e implementación para mejorar el desempeño del recurso humano en las organizaciones. Contribuciones a la Economía, 9(2), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9177059

García, L., García, J. D., y Rodríguez, A. (2012). Impacto de la inversión en capital humano sobre el valor empresarial. Revista Latinoamericana de Administración, (51), 15-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71625040006

González, E. (2011). Conocimiento empírico y conocimiento activo transformador: algunas de sus relaciones con la gestión del conocimiento. Revista Cubana de ACIMED 22(2), 110-120. https://www.medigraphic.com/pdfs/acimed/aci-2011/aci112c.pdf

Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, (número extraordinario), 59-81. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/72275/00820083000386.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hurtado, N. y Taquez, Y. (2021). Salario emocional: estrategia para la retención del talento humano en las organizaciones. http://hdl.handle.net/20.500.12237/2059

Kaufman, R. (1991). Tipos de planeamiento estratégico. Educación, 2(1), 5-19.

Limusa.

Lizitza, N. y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. RAES, 12(20), 89-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7592063

Llanga-Vargas, E. F. y Villegas-Ortiz, M. A. (2019). El aprendizaje y su relación con las inteligencias múltiples. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/aprendizaje-inteligencias-multiples.html

López, J. (2012). Productividad. Palibrio.

Martínez, A. y Mateus, M. (2020). Importancia del talento humano y herramientas tecnológicas en el desarrollo organizacional, para la mejora de la productividad laboral. Revista Ingeniería, Matemáticas Y Ciencias De La Información, 7(14), 117 - 126. http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2020.v7.n14.a88

Mello, M., y André, C. (2017). Modelo 70 20 10 e o microlearning: alternativas para problemas modernos na educação corporativa. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, (16), 39-53. https://doi.org/10.23925/1984-3585.2017i16p39-53

Mendoza O. (2023). Retención del personal: estrategias para fomentar el compromiso y lealtad de los trabajadores a través de incentivos y oportunidades de desarrollo [Tesis de Pregrado, Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/6339

Meriño, R. (2013). Modelo para evaluar el impacto de la capacitación. Retos de la Dirección, 1(2).

https://scholar.archive.org/work/jkfacc4xdbhubltauithbc4sai/access/wayback/http://retos.reduc.edu.cu/index.php/retos/article/download/15/9

Mertens, L. (1998). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Meza, M. (2005). Modelos de pedagogía empresarial. Educación y educadores, 8, 77-89. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400807.pdf

Miranda-Hoyes, D. (2016). Motivación del talento humano: La clave del éxito de una empresa. Revista Investigación y Negocios, 9(13), 20-27. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2521-27372016000100005&script=sci_arttext

Naranjo, J. U., Vasconcelos-Vásquez, K. L. y Ulate, B. M. (2021). La gamificación favorece la competencia laboral. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 1(1), 21-33. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/businesssimulationjournal/article/view/850

Parra-Robledo, R. y Ruiz-Bueno, C. (2020). Evaluación de impacto de los programas formativos: aspectos fundamentales, modelos y perspectivas actuales. Revista Educación, 44(2), 1-13. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v44n2/2215-2644-edu-44-02-00541.pdf

Pérez, G. (2011). «Educación permanente» y «Aprendizaje permanente»: dos modelos teórico-aplicativos diferentes. Revista iberoamericana de educación 52, 203-230. https://doi.org/10.35362/rie520617

Ponce-Gómez, J., Reyes-Morales, H., y Ponce Gómez, G. (2006). Satisfacción laboral y calidad de atención de enfermería en una unidad médica de alta especialidad. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 14(2), 65-73. http://137.184.230.111:8080/handle/62000/6178

Porta, S. y Tarrió, C. O. (2019). La capacitación para el desempeño laboral de los trabajadores productivos. Revista digital de la facultad de ciencias técnicas, 17(1), 01-10. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/752

Portillo, G. (2021). Modelo de evaluación Kirkpatrick en educación para el desarrollo y ciudadanía global: recomendaciones para su adaptación en proyectos de Farmamundi [Tesis de maestría, Universitat Politècnica de València]. Archivo digital http://hdl.handle.net/10251/168999

Prieto-Bejarano, P. G. (2013). Gestión del talento humano como estrategia para retención del personal [Tesis de pregrado, Universidad de Medellín]. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/160

Prieto-Martín, A. (2017). Flipped Learning: aplicar el modelo de aprendizaje inverso. Narcea ediciones.

Rojas, J. M. (2017). Inteligencias múltiples, no todos aprenden igual. Publicaciones Didácticas, 79(1), 542-548. https://core.ac.uk/download/pdf/235857177.pdf

Salas Perea, R. S. (2000). La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educación Médica Superior, 14(2), 136-147. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412000000200003&script=sci_arttext

Sánchez-Henríquez, J. y Calderón-Calderón, V. (2012). Diseño del proceso de evaluación del desempeño del personal y las principales tendencias que afectan su auditoría. Pensamiento & gestión, (32), 54-82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64623932004

Sherman, A., Bohlander, G., y Snell, S. (1999). Administración de recursos humanos. International Thomson Editores.

Silíceo, A. (2004). Capacitación y desarrollo de personal (4ta ed.). Editorial

Soto-Ortigoza, M., Soto, A., y Espinosa, E. (2023). Gamificación laboral, pilar de las organizaciones inteligentes. Revista Plus Economía, 11(2), 74–81. https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/623

Sumba, R. Y., Moreno, P. L. y Villafuerte, N. A. (2022). Clima Organizacional como factor del desempeño laboral en las Mipymes en Ecuador. Dominio de las Ciencias, 8(1), 234-261. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2569

Torres, J. L. (2000). Desarrollo de competencias y retorno sobre su inversión. Pensamiento y Gestión, (9), 77-88. https://link.gale.com/apps/doc/A114368276/IFME?u=anon~66608142&sid=googl Scholar&xid=6ec57e82

Torres, J. L. (2005). Enfoques para la medición del impacto de la Gestión del Capital Humano en los resultados de negocio. Pensamiento & Gestión, (18), 151-176. https://www.redalyc.org/pdf/646/64601807.pdf

Valverde, O. (Ed.). (2001). El enfoque de la competencia laboral. Departamento de Publicaciones de Cinterfor/OIT https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/man_cl.pdf

Wherther, W. B. (2008). Administración de Personal y Recursos Humanos (6ta ed.). McGraw Hill.

Whetten, D. y Cameron K. (2004). Desarrollo de habilidades directivas. Pearson educación.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

1.
Ramírez Cabrejo HB. The importance of job training as a catalyst for change in organizational performance. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2023 Dec. 31 [cited 2024 Nov. 21];1:100. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/24