The importance of job training as a catalyst for change in organizational performance
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii2023100Keywords:
Educational quality, Job evaluation, productivity, role playing, trainingAbstract
Job training or training processes carried out within organizations have become a fundamental factor for the operation of companies, this is due to their influence on human capital and their direct relationship with the development of processes. This article, developed through a review research process, exposes from various perspectives the impact of job training on organizational performance, in terms of productivity, job satisfaction, and talent retention. Additionally, it allows visualizing the different models and types of existing training processes, which provide training alternatives and the ability to adapt them to any organization.
References
Alvarado, M. y Barba, M. (2016). Gestión del talento humano e innovación de la enseñanza y el aprendizaje. Palibrio.
Arancibia, V. H. y Díaz, R. (2002). Enfoque de las Competencias Laborales: Historia, Definiciones y Generación de un Modelo de Competencias para las Organizaciones y las Personas. Psykhe, 11(2). https://revistachilenadederecho.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20245
Argüelles, A. (2004). Competencia laboral y educación basada en normas de competencia. Editorial Limusa.
Barbera, E. (2008). Aprender e-learning. Paidós Ibérica, 2008.
Bartel, A. P. (1994). Productivity gains from the implementation of employee training programs. Industrial relations: a journal of economy and society, 33(4), 411-425.
Bernal-González, I., Pedraza-Melo, N. A. y Castillo-Hernández, L. (2020). El capital humano y su relación con el desempeño organizacional. Revista Espacios, 41(22), 213-227.
Bernardez, M. L. (2006). Tecnología del desempeño humano. AuthorHouse.
Blanco, A. (2016). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Narcea Ediciones.
Bohórquez, L. E., Caro A. S. y Morales N. D. (2017). Impacto de la capacitación del personal en la productividad empresarial: caso hipermercado. Dimensión Empresarial, 15(1), 99-113 http://dx.doi.org/10.15665/rde.v15i1.868
Brunette, M. (2003). Satisfacción, salud y seguridad ocupacional en el Perú. Economía y Sociedad, 49, 47-52.
Cejas, M. y Acosta J. A. (2012). La capacitación laboral: alcances y perspectivas en tiempos complejos. Anuario, 35, 148-172. http://servicio.bc.uc.edu.ve/derecho/revista/idc35/art06.pdf
Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano (3ra ed.). McGraw Hill.
Fernández, A. (2022). La gestión del talento basada en un modelo de gestión por competencias y su impacto en los índices de atracción y de fidelización de personas [Tesis de maestría, Universitat Oberta de Catalunya]. http://hdl.handle.net/10609/142387
Fernández, N. (2002). El desarrollo profesional de los trabajadores como ventaja competitiva de las empresas. Cuadernos de Gestión, 2(1), 65-90. http://hdl.handle.net/10810/7025
Garcia, B. y Palacios L. (2023). Principales factores que influyen en la satisfacción laboral y su relación con la intención de rotación en una organización del Sector de Business Process Outsourcing (BPO) de servicios de call center en el Perú desde la perspectiva de los teleoperadores. Caso: T-Contakto SAC [Tesis de pregrado, Pontificia universidad católica del Perú]. Archivo digital. http://hdl.handle.net/20.500.12404/25953
Garcia, J. M. (2011). El proceso de capacitación, sus etapas e implementación para mejorar el desempeño del recurso humano en las organizaciones. Contribuciones a la Economía, 9(2), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9177059
García, L., García, J. D., y Rodríguez, A. (2012). Impacto de la inversión en capital humano sobre el valor empresarial. Revista Latinoamericana de Administración, (51), 15-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71625040006
González, E. (2011). Conocimiento empírico y conocimiento activo transformador: algunas de sus relaciones con la gestión del conocimiento. Revista Cubana de ACIMED 22(2), 110-120. https://www.medigraphic.com/pdfs/acimed/aci-2011/aci112c.pdf
Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, (número extraordinario), 59-81. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/72275/00820083000386.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hurtado, N. y Taquez, Y. (2021). Salario emocional: estrategia para la retención del talento humano en las organizaciones. http://hdl.handle.net/20.500.12237/2059
Kaufman, R. (1991). Tipos de planeamiento estratégico. Educación, 2(1), 5-19.
Limusa.
Lizitza, N. y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. RAES, 12(20), 89-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7592063
Llanga-Vargas, E. F. y Villegas-Ortiz, M. A. (2019). El aprendizaje y su relación con las inteligencias múltiples. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/aprendizaje-inteligencias-multiples.html
López, J. (2012). Productividad. Palibrio.
Martínez, A. y Mateus, M. (2020). Importancia del talento humano y herramientas tecnológicas en el desarrollo organizacional, para la mejora de la productividad laboral. Revista Ingeniería, Matemáticas Y Ciencias De La Información, 7(14), 117 - 126. http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2020.v7.n14.a88
Mello, M., y André, C. (2017). Modelo 70 20 10 e o microlearning: alternativas para problemas modernos na educação corporativa. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, (16), 39-53. https://doi.org/10.23925/1984-3585.2017i16p39-53
Mendoza O. (2023). Retención del personal: estrategias para fomentar el compromiso y lealtad de los trabajadores a través de incentivos y oportunidades de desarrollo [Tesis de Pregrado, Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/6339
Meriño, R. (2013). Modelo para evaluar el impacto de la capacitación. Retos de la Dirección, 1(2).
Mertens, L. (1998). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Meza, M. (2005). Modelos de pedagogía empresarial. Educación y educadores, 8, 77-89. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400807.pdf
Miranda-Hoyes, D. (2016). Motivación del talento humano: La clave del éxito de una empresa. Revista Investigación y Negocios, 9(13), 20-27. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2521-27372016000100005&script=sci_arttext
Naranjo, J. U., Vasconcelos-Vásquez, K. L. y Ulate, B. M. (2021). La gamificación favorece la competencia laboral. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 1(1), 21-33. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/businesssimulationjournal/article/view/850
Parra-Robledo, R. y Ruiz-Bueno, C. (2020). Evaluación de impacto de los programas formativos: aspectos fundamentales, modelos y perspectivas actuales. Revista Educación, 44(2), 1-13. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v44n2/2215-2644-edu-44-02-00541.pdf
Pérez, G. (2011). «Educación permanente» y «Aprendizaje permanente»: dos modelos teórico-aplicativos diferentes. Revista iberoamericana de educación 52, 203-230. https://doi.org/10.35362/rie520617
Ponce-Gómez, J., Reyes-Morales, H., y Ponce Gómez, G. (2006). Satisfacción laboral y calidad de atención de enfermería en una unidad médica de alta especialidad. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 14(2), 65-73. http://137.184.230.111:8080/handle/62000/6178
Porta, S. y Tarrió, C. O. (2019). La capacitación para el desempeño laboral de los trabajadores productivos. Revista digital de la facultad de ciencias técnicas, 17(1), 01-10. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/752
Portillo, G. (2021). Modelo de evaluación Kirkpatrick en educación para el desarrollo y ciudadanía global: recomendaciones para su adaptación en proyectos de Farmamundi [Tesis de maestría, Universitat Politècnica de València]. Archivo digital http://hdl.handle.net/10251/168999
Prieto-Bejarano, P. G. (2013). Gestión del talento humano como estrategia para retención del personal [Tesis de pregrado, Universidad de Medellín]. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/160
Prieto-Martín, A. (2017). Flipped Learning: aplicar el modelo de aprendizaje inverso. Narcea ediciones.
Rojas, J. M. (2017). Inteligencias múltiples, no todos aprenden igual. Publicaciones Didácticas, 79(1), 542-548. https://core.ac.uk/download/pdf/235857177.pdf
Salas Perea, R. S. (2000). La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educación Médica Superior, 14(2), 136-147. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412000000200003&script=sci_arttext
Sánchez-Henríquez, J. y Calderón-Calderón, V. (2012). Diseño del proceso de evaluación del desempeño del personal y las principales tendencias que afectan su auditoría. Pensamiento & gestión, (32), 54-82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64623932004
Sherman, A., Bohlander, G., y Snell, S. (1999). Administración de recursos humanos. International Thomson Editores.
Silíceo, A. (2004). Capacitación y desarrollo de personal (4ta ed.). Editorial
Soto-Ortigoza, M., Soto, A., y Espinosa, E. (2023). Gamificación laboral, pilar de las organizaciones inteligentes. Revista Plus Economía, 11(2), 74–81. https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/623
Sumba, R. Y., Moreno, P. L. y Villafuerte, N. A. (2022). Clima Organizacional como factor del desempeño laboral en las Mipymes en Ecuador. Dominio de las Ciencias, 8(1), 234-261. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2569
Torres, J. L. (2000). Desarrollo de competencias y retorno sobre su inversión. Pensamiento y Gestión, (9), 77-88. https://link.gale.com/apps/doc/A114368276/IFME?u=anon~66608142&sid=googl Scholar&xid=6ec57e82
Torres, J. L. (2005). Enfoques para la medición del impacto de la Gestión del Capital Humano en los resultados de negocio. Pensamiento & Gestión, (18), 151-176. https://www.redalyc.org/pdf/646/64601807.pdf
Valverde, O. (Ed.). (2001). El enfoque de la competencia laboral. Departamento de Publicaciones de Cinterfor/OIT https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/man_cl.pdf
Wherther, W. B. (2008). Administración de Personal y Recursos Humanos (6ta ed.). McGraw Hill.
Whetten, D. y Cameron K. (2004). Desarrollo de habilidades directivas. Pearson educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hollman Badwan Ramírez Cabrejo (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.