Disclosure, recognition and importance of intangible assets as factors of business success
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii2024313Keywords:
Intangible Assets, Knowledge Management, Intellectual Capital, InnovationAbstract
This research is conducted to highlight the importance of intangible assets within companies; thus, this document explores the relevance of intangible assets within firms in a context of increasing globalization and market competitiveness. These assets are identified as crucial for business success, with an emphasis on knowledge management, intellectual capital, and innovation. Using a descriptive methodology, the research relies on an extensive bibliographic review of intangible assets to consolidate common perspectives about their impact and management within organizations. The findings underscore the critical importance of proper management of intangibles, which not only enhances competitiveness but also facilitates long-term business sustainability. This study emphasizes that intangible assets, such as relational capital and innovation capability, are key differentiators that must be strategically integrated into business practices to foster a lasting competitive advantage
References
Blázquez Santana, F., Dorta Velázquez, J. A., & Verona Martel, M. C. (2006). Factores del crecimiento empresarial. Especial referencia a las pequeñas y medianas empresas. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 16(28), 43-56. http://www.redalyc.org/pdf/818/81802804.pdf.
Chiesa, V; Gilardoni, E; Manzini, R. (2005).The valuation of technology in buy cooperate-sell decisions. European Journal of Innovation Management, v. 8, n. 1, p. 5-30, doi:10.1108/14601060510578556
Cujilán, M., Ballesteros Gallo, S., & Botero Mendoza, L. (2024). Empoderando comunidades: obstáculos y oportunidades en la reconstrucción a través de alianzas estratégicas. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 31-51. https://doi.org/10.5281/zenodo.10637646
Díaz-Chao, Á., & Torrent-Sellens, J. (2010). ¿Pueden el uso de las TIC y los activos intangibles mejorar la competitividad? Un análisis empírico para la empresa catalana. Estudios de economía aplicada, 28(2), 1-22.
Fotă, A.-E., Expósito-Langa, M., Tomás-Miquel, J.-V., & Maldonado-Gómez, G. (2024). Dinámicas de innovación en el clúster vitivinícola de Alicante. El rol de la competencia relacional. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 180-199. https://doi.org/10.5281/zenodo.10934207
Funes Cataño, Y. (2010). Valuación de los activos intangibles. Caso de la UNAM.
Gómez Rodríguez, D. T. (2024). La producción de alimentos para autoconsumo. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 52-79. https://doi.org/10.5281/zenodo.10795207
González, P. G. (2011). Una aproximación a un modelo de decisión para valorar activos intangibles basados en tecnología: caso estudio compañía de software Colombia SA. Revista Universo Contábil, 7(1), 106-121.
González, P. G. (2011). Una aproximación a un modelo de decisión para valorar activos intangibles basados en tecnología: caso estudio compañía de software Colombia SA. Revista Universo Contábil, 7(1), 106-121.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Loza Vega, I. and Romero, V. (2021). Contribución de los activos intangibles al valor de la empresa que cotiza en la bolsa mexicana de valores. Mercados Y Negocios, (42), 75-92. https://doi.org/10.32870/myn.v1i42.7411
Mesa-Velásquez, G. S. (2012). Medición de los activos intangibles, retos y desafíos. Cuadernos de contabilidad, 13(33), 319-335.
Monagas-Docasal, M. (2012). El capital intelectual y la gestión del conocimiento. Ingeniería Industrial, 33(2), 142-150. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362012000200006&lng=es&tlng=es.
Ochoa-Hernández, M. L., Prieto-Moreno, B., & Santidrián-Arroyo, A. (2013). Indicadores de Capital Intelectual y su relación con el rendimiento. Un análisis empírico. Recherches en Sciences de Gestión, 98(5), 61-79. doi:10.3917/resg.098.0061.
Ramos González, M. and Andrés, M. (2018). La gestión responsable de los recursos humanos: buen gobierno y reputación corporativa. Revista De Trabajo Y Seguridad Social Cef, 145-181. https://doi.org/10.51302/rtss.2018.1634
Rodríguez Casallas, D. F., Páez Moreno, Ángel E., Román Acosta, D., & Rodríguez Torres, E. (2024). Participación ciudadana, gobernanza democrática y derecho al desarrollo: una revisión sistemática. Telos: Revista De Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 26(1), 198-214. https://doi.org/10.36390/telos261.13
Roman-Acosta, D. (2023). Intersectoral collaboration for the development of rural entrepreneurship in Latin America and the Caribbean. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations, 1, 224. https://doi.org/10.56294/piii2023224
Roman-Acosta, D. y Barón Velandia, B. (2023). Del conocimiento individual a la sinergia colectiva: potenciando la colaboración en las redes de investigación. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (2), 221-251. https://doi.org/10.5281/zenodo.10085278
Roman-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez-Torres, E., & Pérez Gamboa, A. J. (2023). Effective leadership and communication strategies in disadvantaged contexts in the digital age. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 2, 532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Sanhueza, R. H. (2005). Los activos intangibles: presentación de algunos modelos desarrollados. Horizontes Empresariales, 4(1), 47-60. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/HHEE/article/view/2069/1931.
Simo, P. and Sallan, J. (2021). Capital intangible y capital intelectual: revisión, definiciones y líneas de investigación. Studies of Applied Economics, 26(2), 65-78. https://doi.org/10.25115/eea.v26i2.5425
Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource (4th ed.). John Wiley & Sons.
Velásquez, G. S. M. (2012). Medición de los activos intangibles, retos y desafíos. Cuadernos de Contabilidad, 13(33), 319-335. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/4248
Villa Hernández, Y., Moreno, C., & Hernández-Silva, V. (2021). Competitividad en el turismo cultural: estudio de caso. Revista Cea, 7(14). https://doi.org/10.22430/24223182.1619
Villena Manzanares, F., & Souto Pérez, J. E. (2015). El impacto de los intangibles estratégicos en el desempeño exportador de la PYME manufacturera. Intangible Capital, 11 (1), 13-40. DOI: 10.3926/ic.567.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Sofía Cardenas, Francisco Javier García García, Jose Rolando García Moreno (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.