Data analysis using statistical graphs from an exploratory approach

Authors

  • Mailen Hoyos Universidad Industrial de Santander, Colombia. Author
  • Tulia Esther Rivera Florez Universidad Industrial de Santander, Colombia. Author
  • Isabel Cristina Puerta Lopera Universidad Industrial de Santander, Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2024472

Keywords:

Interactive book, Exploratory approach, R Studio, Shiny, Statistics

Abstract

The degree work entitled "Data analysis using statistical graphics from an exploratory approach" addressed the need to transform the teaching of statistics through a technological and innovative approach. Traditional textbooks were found to be deficient in terms of pedagogical design, which motivated the development of an interactive book that included new pedagogical methods, technology and data analysis.

For the realization of this work, a review of statistics textbooks was carried out and, taking this into account, an interactive book was designed and programmed using the Shiny library of the R studio software. In addition, we conducted a pilot test with a group of students of Statistics I at the Universidad Industrial de Santander and progress was presented at the 32nd Symposium of Statistics, which allowed an evaluation of user interaction with the material, obtaining feedback on the activities proposed.

The results showed the importance of the exploratory approach, as well as interactivity in the teaching of statistics, demonstrating how effective it is to integrate it with contexts and theory. The need to adapt the activities was also mentioned, emphasizing the importance of giving clear instructions, examples and interactive elements for the clear instructions, examples and interactive elements so that students can learn autonomously. The dynamic nature of the book and the commitment to keep it in constant evolution was highlighted, showing commitment to continuous improvement and the ability to adapt to the diverse needs of students.

References

1. Batanero, C., & Díaz, C. (2004). El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística. Aspectos didácticos de las matemáticas, 125-164.

2. Behar Gutiérrez, R y Ojeda Ramírez, M. (2013). El proceso de aprendizaje de la estadística.

3. Behar Gutiérrez, R. & Grima Cintas, P. (2004). La Estadística en la Educación Superior ¿Formamos Pensamiento Estadístico? Ingeniería y Competitividad, 5(2).

4. Berihuete Macías, Á., Ramos García, C. D., & García Ramos, J. A. (2018). Libro dinámico y colaborativo de Estadística descriptiva. Proyectos de Innovación y Mejora Docente 2017/2018. Universidad de Cádiz.

5. Burbano-Pantoja, V. M. A., Valdivieso-Miranda, M. A., & Aldana-Bermúdez, E. (2017) Conocimiento base para la enseñanza: un marco aplicable en la didáctica de la probabilidad. Rev.investig. desarro.innov, 7(2), 269-285. Doi: 10.19053/20278306.v7. n2.2017.6070

6. Carballo Monsivaisa, C.A. & Domínguez Domínguez, J. (2010). Impulsando el Pensamiento Estadístico con Seis Sigma. En Estadística Aplicada: “Didáctica de la Estadística y Métodos Estadísticos en Problemas Socioeconómicos”

7. Cuétara Hernández, Y., Salcedo Estrada, I. M., & Hernández Díaz, M. (2016). La enseñanza de la estadística: antecedentes y actualidad en el contexto internacional y nacional. Atenas, 3(35), 125-140.

8. Devore, J. L. (2019). Introducción a la probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias. Cengage Learning.

9. Estrella, Soledad. (2017). Enseñar estadística para alfabetizar estadísticamente y desarrollar el razonamiento estadístico.

10. Garfield, J. et al., 2005. Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE): College report. Alexandria, Virginia: The American Statistical Association.

11. Garfield, J., Hogg, B., Schao, C., y Whittinghill, D. (2002). First courses in statistical science: The status of educational reform efforts. Journal of Statistics Education, 10(2), 1-14.

12. Ghinaglia, D. (2009). Taller de diseño editorial: entre corondeles y tipos. Diseño en Palermo. IV Encuentro Latinoamericano de Diseño.

13. Guerrero Reyes, L. (2016). El Diseño Editorial. Guía para la realización de libros y revistas [Trabajo de fin de máster, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio de la Universidad Complutense de Madrid.

14. Iñigo Dehud, L. S., & Makhlouf Akl, A. (2014). Diseño Editorial: Manual de conceptos básicos (1st ed.). Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

15. Kapr, A. (1985). 101 reglas para el diseño de libros. Empresa Editoriales de Cultura y Ciencia.

16. Los libros electrónicos: la tercera ola de la revolución digital Mendenhall, W., Beaver, B. M., Beaver, R. J. (2015). Introducción a la probabilidad y estadística. Cengage Learning.

17. Ministerio de Educación Nacional, (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas: Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden

18. Navidi, W. (2022). Estadística para ingenieros y científicos. McGraw-Hill Interamericana.

19. Serrano Quezada, K. J., & Pugo Guamán, M. E. (2021). Diseño de un libro interactivo y material didáctico para generar conciencia en los niños y niñas sobre el cambio climático.

20. Valverde, M. M. M. (2013) Aportes de la investigación en educación estadística a la enseñanza de la estadística en la universidadPo

Downloads

Published

2024-07-26

How to Cite

1.
Hoyos M, Rivera Florez TE, Puerta Lopera IC. Data analysis using statistical graphs from an exploratory approach. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2024 Jul. 26 [cited 2024 Oct. 7];2:472. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/325