The impact of workshop design on occupational risk prevention and competency development

Authors

  • Brayan Guaman Universidad De Las Fuerzas Armadas “ESPE”, Seguridad Y Defensa. Machachi, Ecuador Author
  • Melany Guerrero Universidad De Las Fuerzas Armadas “ESPE”, Seguridad Y Defensa. Machachi, Ecuador Author
  • Karen Yanguicela Universidad De Las Fuerzas Armadas “ESPE”, Seguridad Y Defensa. Machachi, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025427

Keywords:

Job training, Educational workshops, Risk prevention, Occupational safety, Active learning

Abstract

The design of workshops was a key tool in training and skills development, especially in environments where safety and risk prevention were a priority. By combining theory and practice in a collaborative environment, these workshops allowed workers to acquire knowledge, develop skills and reflect on their performance. This educational modality promoted active and meaningful learning, transforming participants into protagonists of their own training process. The role of the trainer went beyond the simple transmission of information, playing the role of guide, facilitator and observer of learning. In turn, the workers were actively involved by contributing their experiences, asking questions and collaborating in the search for solutions to real problems. The implementation of methodologies such as Flipped Classroom, collaborative work and ‘learning by doing’ strengthened the relationship between the two roles, fostering creativity and critical thinking. In the area of risk prevention, the workshops played a key role in facilitating the identification of hazards, the understanding of their causes and the development of strategies to mitigate them. In addition to reducing workplace accidents, they contributed to creating safer and more efficient working environments, improving the quality of life of employees and optimising business productivity. In conclusion, the workshops promoted an organisational culture based on prevention, continuous learning and shared responsibility, consolidating safety as a fundamental pillar of organisational success.

References

Campos G. Seguridad ocupacional. Riobamba: Gutemberg; 2008.

Constitución Política del Ecuador 2008, Corporación de Estudios y Giraldo, Andrés. Seguridad Industrial. México: E-Copycenter; 2008.

Decreto Ejecutivo 2393. Reglamento de Seguridad y Salud de los Trabajadores y Mejoramiento del Medio Ambiente Laboral.

IESS. Dirección del Seguro General de Riesgos del Trabajo. Riobamba; 2008.

Llorca J. Manual práctico para la evaluación de riesgos. Pamplona: Ediciones Torres; 2009.

Andana E. Recopilación de teorías sobre prevención de riesgos; 2016.

Roselli C. La ausencia de marco teórico referente a la metodología del taller [Internet]. 2011 Aug 12 [cited date].

Martinez HA. Prevención de riesgos en talleres mecánicos.

Marco teórico seguridad laboral.

Fernanda P, Solis M. Edu.ec.

Escobedo A. Autocuidado marco teórico; 2016.

Delgado Leandro YC, Sánchez Saravia BD, Urday Velarde WG.

De Seguridad F, Ocupacional S, Diseño D, Sistema S, Marcelo L, Puga R.

B. ¿En qué consiste la formación en la empresa? [Internet]. 2018 May 24 [cited date].

Coordinación Especial T, Sleyther L, Duarte M, Andrés E, Davalos G, Ana I, Terán F, Msc A.

Seguridad F, Ocupacional S, Diseño D, Sistema S, Marcelo L, Puga R.

Examen de prevención de riesgos laborales. Examen de prevención de riesgos laborales – 2022.

Pedreros D. Programa de orden.

Programa de capacitación promoción y prevención en seguridad y salud en el trabajo E-SGI-ST-P004 Versión: 03 TIPO DEL PROCESO: Estratégico Fecha de emisión: 01/10/2018 PROCESO: Gestión del SGI.

¿Qué es la prevención de riesgos laborales?; 2017.

Seguir C. Rúbrica 2: elaboración de una encuesta.

Teórico M. Capítulo I.

Chavez J. Empresa matriz: Qué es, objetivos y ejemplos [Internet]. 2022 Jan 6 [cited date].

Chavez J. Inteligencia colectiva: Qué es, características y beneficios [Internet]. 2022 Aug 31 [cited date].

Colmenares DM. Cómo crear un ambiente de trabajo positivo [Internet]. 2022 Jul 16 [cited date].

B. ¿Qué es la inteligencia intrapersonal? Características, ejemplos y actividades [Internet]. 2022 May 24 [cited date].

Módulo 5 - Metodología de la Investigación MTE.

Cortez J. Métodos de evaluación de riesgos laborales. 2004.

De B. ¿En qué consiste la formación en la empresa? [Internet]. 2018 May 24 [cited date].

Hernandez A. Seguridad e higiene en el trabajo. 2005.

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Guaman B, Guerrero M, Yanguicela K. The impact of workshop design on occupational risk prevention and competency development. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 14];3:427. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/427