Proposal for an instructive methodological class in the subject Clinical Propedeutics and medical semiology
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii2025445Keywords:
instructive methodological class, Clinical PropedeuticsAbstract
Introduction: the teaching-learning process of the subject of Clinical Propedeutics and medical semiology is a real challenge. Methodological work is the most important activity within the educational system since it contributes to increasing efficiency in teaching work. The objective of the methodological class is to instruct teachers.
Aim: make a proposal for an instructive methodological class in the subject Clinical Propedeutics and medical semiology aimed at the use of information and communications technologies.
Methods: a qualitative pedagogical research was carried out. The observation of the educational teaching process was carried out in the subject Clinical Propedutics and medical semiology. Systematization, logical historical method and documentary analysis were used as theoretical methods.
Results: Proposal for an instructive methodological class in the subject Clinical Propedeutics and medical semiology. Methodological objective: implement strategies aimed at the use of information and communications technologies contributing to the development of the clinical line in the subject Clinical Propedeutics and medical semiology.
Conclusions: by offering concrete strategies and practical examples, this proposal encourages innovation in classrooms and creates a more dynamic and effective learning environment.
References
1. Valdivia Pérez A, Torres Nodarse MI, Manso Rojas V, González Pérez R. La clase metodológica instructiva como forma de trabajo metodológico. Gac Med Espirit. 2017; 9(2):6. https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/
2. Garzón Cutiño L, Wainshtok Tomás DM, Herrera Wainshtok AC, Valdés Izquierdo LE. Analysis of promotion of the clinical propedeutics subject in a faculty of medical sciences. Salud, Ciencia y Tecnología. 2024; 4:902. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024902.
3. Alonso I, Gorina A, Iglesias N. ¿Cómo estructurar y desarrollar una clase metodológica instructiva? ROCA. 2020; 16: 15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414322
4. Méndez- Pupo A, García- Vázquez O. El problema conceptual metodológico y el docente metodológico. Aproximación a sus rasgos distintivos. ROCA.2018; 14(3):10. https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?codigo=6759635
5. Ministerio de Educación Superior. Reglamento Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución 47. La Habana: MES; 2022. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias
6. Guerra Bretaña RM, Ramos Azcuy FJ, Jaya Escobar AI. El trabajo metodológico y la escritura científica en el desarrollo de la carrera docente. Atlante. 2019:19. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/escritur-cientific-docente.html.
7. LLanio Navarro R, Perdomo González R. Propedéutica clínica y semiología médica. La Habana: Ecimed; 2003.
8. Pozas Prieto WJ, López Fernández J, Santacana Palencia TA. Análisis histórico de los procesos de categorías docentes en la Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí. Rev Cubana de Educ Superior. 2018; 37(1):16. http://scielo.php?script=sciarttex&pid=S0257-43142018000100011&Ing=es&tIng=es
9. Barazal Gutiérrez A, Expósito Concepción MY. La clase metodológica como estrategia de trabajo docente metodológico en la educación superior. Rev Cubana Enfermer. 2010; 26(1):7. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S0864-03192010000100005.
10. Estrada Vaillant A, Soler Pons L. Clase metodología instructiva de la asignatura Sistema masticatorio, orientada a la relación básico-clínica. Rev Med. Electrón. 2021; 43(2). https://search.bvsalud.org/portal/resource/es/biblio-1251937
11. Machado Díaz B, Rondón Céspedes LM, Villavicencio Gallego S, Limas Pérez Y, Turiño Sarduy S, Nóbrega Pérez N. Manual sobre la estructura y desarrollo de la clase metodológica instructiva.EDUMECENTRO.2023; 15 :E2629. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9525426
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lisbel Garzón Cutiño (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.