The use of learning cases in the training of educators

Authors

  • Carlos Arturo Alatriste Montiel Facultad de Filosofía y Letras, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México Author
  • Mónica Vargas Grande Escuela de Formación Docente y Desarrollo Académico, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025449

Keywords:

Social contract, educational transformation, collaborative pedagogies, integral education, case-based learning

Abstract

Recently, UNESCO has made a call to reimagine together our futures and build a new social contract for education that allows, on the one hand, to circumvent the disruptions that put at risk not only the future of work and democracy, but the planet itself, and, on the other hand, to build an equitable future. The social transformation required involves the transformation of education, maintaining what works, abandoning strategies that are no longer relevant, and moving towards innovation. This shift implies the redefinition of roles, the recovery of humanism and its confidence in people's potential, the promotion of collaborative and supportive pedagogies, dialogue and participation. In this sense, we report the use of a learning case in the subject Design and Financing of Educational Programs and Projects taken by 5th semester students of the degree in Educational Projects in a state public university. The results allow us to affirm that it is still a valid learning-teaching method, with potential for integral and integrative education, which favors participation, dialogue and linkage with other disciplines and sectors of society. 

References

Alatriste Montiel, C.A. (2023). ¿Otra revista? ¿Para qué? [Caso de aprendizaje para uso exclusivo en la asignatura].

Barradas Guevara, M.G. (2019). Manual para la escritura de Casos. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Bertoni Flores, M. (2019). Manual para la evaluación de casos. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Castillo, A. (2018). Guía didáctica en Curso en línea: Documentación de Buenas Prácticas Docentes y Actividades de aprendizaje innovadoras. Escuela de Formación Docente y Desarrollo Académico, BUAP.

Fischer García, A. (2019). Guía metodológica: El Método de Casos en el aula. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. http://www.formaciondocente.buap.mx/formaciondocente/index.php?option=com_content&view=article&id=729&catid=29&Itemid=531

González-Castellano, N., Berrios-Aguayo, B., Runte-Geidel, A. y Muñoz-Galiano, I. M. (2023). Buenas prácticas docentes y tutoriales en el ámbito universitario: la visión del docente. Estudios sobre Educación, 45, 97-121. https://doi.org/10.15581/004.45.005

Organización de las Naciones Unidas. (UNESCO, 2022), Reimaginar juntos nuestro futuro. Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la Comisión internacional sobre los futuros de la educación.

Pindado, J. (s.f.). Guía para aprender con casos. IME Busines School. https://imeusal.com/wp-content/uploads/2022/09/Guia-para-Aprender-con-casos-DFI.pdf

Prieto-Martín, A., Barbarroja-Escudero, J., Lara-Aguilera, I., Díaz-Martín, D., Pérez-Gómez, A., Monserrat-Sanz, J., Corell-Almuzara, A. y Álvarez de Mon-Soto, M. (2019). Aula invertida en enseñanzas sanitarias: recomendaciones para su puesta en práctica. FEM, 22(6), 253-262. https://dx.doi.org/10.33588/fem.226.1031

Ramírez Sánchez, M., Rivas Trujillo, E. y Cardona-Londoño, C.M. (2019). El estudio de caso como estrategia metodológica. Revista Espacios, 40(23). 30-37. https://www.revistaespacios.com/a19v40n23/a19v40n23p30.pdf

Ruiz Iglesias, M. (2009). La evaluación basada en competencias. Recursos del Primer Congreso Educativo Formando Formadores "Hay Talento 2009". http://www.cca.org.mx/profesores/congreso_recursos/descargas/mag_competencias.pdf

UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. Comisión Internacional sobre los Futuros de la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

Zabalza Beraza, M.A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10(1). 17-42 https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6120/6169

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Alatriste Montiel CA, Vargas Grande M. The use of learning cases in the training of educators. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 14];3:449. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/449