The use of learning cases in the training of educators
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii2025449Keywords:
Social contract, educational transformation, collaborative pedagogies, integral education, case-based learningAbstract
Recently, UNESCO has made a call to reimagine together our futures and build a new social contract for education that allows, on the one hand, to circumvent the disruptions that put at risk not only the future of work and democracy, but the planet itself, and, on the other hand, to build an equitable future. The social transformation required involves the transformation of education, maintaining what works, abandoning strategies that are no longer relevant, and moving towards innovation. This shift implies the redefinition of roles, the recovery of humanism and its confidence in people's potential, the promotion of collaborative and supportive pedagogies, dialogue and participation. In this sense, we report the use of a learning case in the subject Design and Financing of Educational Programs and Projects taken by 5th semester students of the degree in Educational Projects in a state public university. The results allow us to affirm that it is still a valid learning-teaching method, with potential for integral and integrative education, which favors participation, dialogue and linkage with other disciplines and sectors of society.
References
Alatriste Montiel, C.A. (2023). ¿Otra revista? ¿Para qué? [Caso de aprendizaje para uso exclusivo en la asignatura].
Barradas Guevara, M.G. (2019). Manual para la escritura de Casos. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Bertoni Flores, M. (2019). Manual para la evaluación de casos. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Castillo, A. (2018). Guía didáctica en Curso en línea: Documentación de Buenas Prácticas Docentes y Actividades de aprendizaje innovadoras. Escuela de Formación Docente y Desarrollo Académico, BUAP.
Fischer García, A. (2019). Guía metodológica: El Método de Casos en el aula. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. http://www.formaciondocente.buap.mx/formaciondocente/index.php?option=com_content&view=article&id=729&catid=29&Itemid=531
González-Castellano, N., Berrios-Aguayo, B., Runte-Geidel, A. y Muñoz-Galiano, I. M. (2023). Buenas prácticas docentes y tutoriales en el ámbito universitario: la visión del docente. Estudios sobre Educación, 45, 97-121. https://doi.org/10.15581/004.45.005
Organización de las Naciones Unidas. (UNESCO, 2022), Reimaginar juntos nuestro futuro. Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la Comisión internacional sobre los futuros de la educación.
Pindado, J. (s.f.). Guía para aprender con casos. IME Busines School. https://imeusal.com/wp-content/uploads/2022/09/Guia-para-Aprender-con-casos-DFI.pdf
Prieto-Martín, A., Barbarroja-Escudero, J., Lara-Aguilera, I., Díaz-Martín, D., Pérez-Gómez, A., Monserrat-Sanz, J., Corell-Almuzara, A. y Álvarez de Mon-Soto, M. (2019). Aula invertida en enseñanzas sanitarias: recomendaciones para su puesta en práctica. FEM, 22(6), 253-262. https://dx.doi.org/10.33588/fem.226.1031
Ramírez Sánchez, M., Rivas Trujillo, E. y Cardona-Londoño, C.M. (2019). El estudio de caso como estrategia metodológica. Revista Espacios, 40(23). 30-37. https://www.revistaespacios.com/a19v40n23/a19v40n23p30.pdf
Ruiz Iglesias, M. (2009). La evaluación basada en competencias. Recursos del Primer Congreso Educativo Formando Formadores "Hay Talento 2009". http://www.cca.org.mx/profesores/congreso_recursos/descargas/mag_competencias.pdf
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. Comisión Internacional sobre los Futuros de la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
Zabalza Beraza, M.A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10(1). 17-42 https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6120/6169
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Arturo Alatriste Montiel, Mónica Vargas Grande (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.