Integration of ICT in education in a post-pandemic context: a reflection

Authors

  • Samuel Lizardi Facultad de Estudios Superiores Iztacala Author
  • Guadalupe López Facultad de Estudios Superiores Iztacala Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025452

Keywords:

Higher Secondary Education, Technology, Post pandemic, Master's Degree in Teaching for Higher Secondary Education

Abstract

Throughout the years, technology has been one of the main aspects of humanity that has been studied and that has undergone the greatest evolution. In terms of education, it has been seen that there is a great window of opportunity, which after the Covid-19 pandemic has been explored with greater depth and speed. The results are extremely interesting in terms of how to look at this educational intervention in technology-mediated environments. This paper explores these opportunities and gives an overview of the use of technology in education in a post-pandemic context, particularly located in the Mexican educational system, an opportunity opened thanks to the current postgraduate program in teaching offered by the National Autonomous University of Mexico (UNAM). The results obtained from an educational intervention mediated by technology showed that the inclusion of technological means is beneficial to the face-to-face practice of the master's degree student, since it increases aspects such as motivation and communication.

References

Acuña, M. Sánchez, C. (2020). Educación Superior post pandemia. Las asimetrías de la brecha tecnológica. Revista Venezolana de Gerencia, 25 (92). pp. 1281-1286.

Barberà, E. (2006). Los fundamentos teóricos de la tutoría presencial y en línea: una perspectiva socio-constructivista. En J. A. Jerónimo (Ed.), Educación en red y tutoría en línea (pp. 161-180). PAPIME/Universidad Nacional Autónoma de México.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19.

González Juárez, G., & Urrutia Aguilar, M. E. (2022). El ambiente social tras COVID-19 en las voces del profesorado: Factores que intervienen en el desarrollo de competencias en educación media superior. En M. E. Urrutia Aguilar (Comp.), Experiencias docentes durante el confinamiento por COVID-19: Perspectivas para el fortalecimiento de la educación media superior (pp. 48-76). Universidad Nacional Autónoma de México.

Lam, L. (2012). An Innovate research on the usage of Facebook in the Higher Education context of Hong Kong. Electronic Journal of e-Learning, 10 (4).

Roca Castro, D. F. (2022). Las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje en tiempos de postpandemia en los estudiantes de secundaria. Revista Polo del Conocimiento, 7(69), 2103-2112.

Sánchez, G. (2022). Reflexiones desde y para el aula: La educación híbrida, sus problemas y sus retos. En I. González (Dir.), Educación pospandemia (Poiética, No. 24). Colegio de Ciencias y Humanidades Naucalpan.

Universidad Nacional Autónoma de México. (2019). Proyecto de modificación del programa de maestría en Docencia para la Educación Media Superior. Universidad Nacional Autónoma de México.

Zubieta García, J. (2022). La educación media superior en México en la pospandemia: ¿Hacia dónde? Ciencia, 73(2), 85-90.

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Lizardi S, López G. Integration of ICT in education in a post-pandemic context: a reflection. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 17];3:452. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/452