Listen, learn, create! Cognitive development with rhythm and technology
DOI:
https://doi.org/10.56294/piii2025453Keywords:
ICT, Cognitive Development, Music, Developmental Didactics, InnovationAbstract
This paper presents the results of a disruptive educational experience, in which, from the approach of Developmental Didactics, an innovative project was implemented that integrated music as a trigger for learning in undergraduate students in education. Through the course entitled “Listen, Learn, Create! Cognitive Development with Rhythm and Technology”, students participated in collaborative activities where music and Information and Communication Technologies (ICT) were key elements to contribute to the development of cognitive and instrumental skills. This approach allowed the students to become the protagonists of their own learning, enhancing their creativity and imagination.
The results highlight the positive impact on the development of digital and socioemotional competencies, as well as on the ability to apply ICTs in an innovative way in educational contexts. Likewise, the experience showed that the use of music as a pedagogical mediator facilitates the development of analysis, synthesis and critical thinking processes. Finally, we reflect on how this methodology fosters flexible learning environments, self-discovery, genuine experiences of dialogue and recognition of otherness and fun.
References
Amador, F. (2020). Didáctica desarrolladora en educación básica formación integral en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En revista Revista de Cultura Cientifica. No. 135, enero-marzo, pp 40-45.
https://www.revistacienciasunam.com/images/stories/Articles/135/pdf135/135A04.pdf
Armella, J., Grinberg, S. (2012). ¿Hay un hipertexto en esta clase? Dispositivos pedagógicos, tecnología y subjetividad. En revista Signo y pensamiento. Vol.31 no.61 Bogotá Jul/Dic. 2012.
http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232012000200007
Asprilla, L., De la Guardia, G. (2007). El dispositivo pedagógico: una visión desde la música. En Nómadas (Col), núm. 27, octubre, pp. 210-221 Universidad Central Bogotá, Colombia.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105116595016
Barron, B. (2006). Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective. En revista Human Development.
http://www.life-slc.org/docs/barron-self-sustainedlearning.pdf
Blanco, A. (2020). La importancia de las Artes en la educación de la nación y el individuo. En revista Debates por la Historia, vol. 8, núm. 1, pp. 17-40. Universidad Autónoma de Chihuahua.
https://www.redalyc.org/journal/6557/655768522002/html/
Carbonell, J. (2007). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. España: Ediciones Morata.
Chavarría, J. (2006). Teoría de las situaciones Didácticas. En cuadernos de investigación y formación en educación matemática. Año 1, Número 2
https://www.unige.ch/fapse/clidi/textos/teoria de las situaciones didacticas.pdf
Hernández, C. (2023). Estrategias Educativas para Desarrollar Narrativas de Cibercultura y Aprendizaje: una contribución a la Alfabetización Digital Docente. Tesis de Doctorado, UNAM.
Lewin, L. (2024, 10 de septiembre). Desaprendizaje: la clave del futuro educativo. INFOBAE
https://www.infobae.com/opinion/2024/09/10/desaprendizaje-la-clave-del-futuro-educativo/
Moreno-Fernández, O., y Moreno-Crespo, P. (2016). El portafolio digital como herramienta didáctica: una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. En Revista de Humanidades, 30 (2017). p. 11-30. ISSN 1130-5029
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5810070.pdf
Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. En revista Reencuentro, núm. 46, agosto, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco Distrito Federal, México.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004607
Zilberstein, J., Olmedo, S. (2015). Didáctica Desarrolladora: posición desde el enfoque histórico cultural. En Educación y Filosofia, Universidad de Uberlandia, v. 29, n. 57, p. 61 - 93, ene./jun. ISSN 0102-6801.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Hernández Colunga (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.