Listen, learn, create! Cognitive development with rhythm and technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025453

Keywords:

ICT, Cognitive Development, Music, Developmental Didactics, Innovation

Abstract

This paper presents the results of a disruptive educational experience, in which, from the approach of Developmental Didactics, an innovative project was implemented that integrated music as a trigger for learning in undergraduate students in education. Through the course entitled “Listen, Learn, Create! Cognitive Development with Rhythm and Technology”, students participated in collaborative activities where music and Information and Communication Technologies (ICT) were key elements to contribute to the development of cognitive and instrumental skills. This approach allowed the students to become the protagonists of their own learning, enhancing their creativity and imagination.
The results highlight the positive impact on the development of digital and socioemotional competencies, as well as on the ability to apply ICTs in an innovative way in educational contexts. Likewise, the experience showed that the use of music as a pedagogical mediator facilitates the development of analysis, synthesis and critical thinking processes. Finally, we reflect on how this methodology fosters flexible learning environments, self-discovery, genuine experiences of dialogue and recognition of otherness and fun.

References

Amador, F. (2020). Didáctica desarrolladora en educación básica formación integral en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En revista Revista de Cultura Cientifica. No. 135, enero-marzo, pp 40-45.

https://www.revistacienciasunam.com/images/stories/Articles/135/pdf135/135A04.pdf

Armella, J., Grinberg, S. (2012). ¿Hay un hipertexto en esta clase? Dispositivos pedagógicos, tecnología y subjetividad. En revista Signo y pensamiento. Vol.31 no.61 Bogotá Jul/Dic. 2012.

http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232012000200007

Asprilla, L., De la Guardia, G. (2007). El dispositivo pedagógico: una visión desde la música. En Nómadas (Col), núm. 27, octubre, pp. 210-221 Universidad Central Bogotá, Colombia.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105116595016

Barron, B. (2006). Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective. En revista Human Development.

http://www.life-slc.org/docs/barron-self-sustainedlearning.pdf

Blanco, A. (2020). La importancia de las Artes en la educación de la nación y el individuo. En revista Debates por la Historia, vol. 8, núm. 1, pp. 17-40. Universidad Autónoma de Chihuahua.

https://www.redalyc.org/journal/6557/655768522002/html/

Carbonell, J. (2007). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. España: Ediciones Morata.

Chavarría, J. (2006). Teoría de las situaciones Didácticas. En cuadernos de investigación y formación en educación matemática. Año 1, Número 2

https://www.unige.ch/fapse/clidi/textos/teoria de las situaciones didacticas.pdf

Hernández, C. (2023). Estrategias Educativas para Desarrollar Narrativas de Cibercultura y Aprendizaje: una contribución a la Alfabetización Digital Docente. Tesis de Doctorado, UNAM.

https://tesiunam.dgb.unam.mx/F/2VL7VTYERT1XENHMXG7H9LRHGLX1SGXJCV75TRBM5LU9AHXNG2-07942?func=full-set-set&set_number=260591&set_entry=000001&format=999

Lewin, L. (2024, 10 de septiembre). Desaprendizaje: la clave del futuro educativo. INFOBAE

https://www.infobae.com/opinion/2024/09/10/desaprendizaje-la-clave-del-futuro-educativo/

Moreno-Fernández, O., y Moreno-Crespo, P. (2016). El portafolio digital como herramienta didáctica: una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. En Revista de Humanidades, 30 (2017). p. 11-30. ISSN 1130-5029

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5810070.pdf

Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. En revista Reencuentro, núm. 46, agosto, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco Distrito Federal, México.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004607

Zilberstein, J., Olmedo, S. (2015). Didáctica Desarrolladora: posición desde el enfoque histórico cultural. En Educación y Filosofia, Universidad de Uberlandia, v. 29, n. 57, p. 61 - 93, ene./jun. ISSN 0102-6801.

https://www.researchgate.net/publication/299375954_DIDACTICA_DESARROLLADORA_POSICION_DESDE_EL_ENFOQUE_HISTORICO_CULTURAL

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Hernández Colunga C. Listen, learn, create! Cognitive development with rhythm and technology. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 14];3:453. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/453