New Horizons in Microbiology: Opening Doors with the Use of TICCAD in Education

Authors

  • Elena Tejeda Rosales Facultad de Estudios Superiores Zaragoza (FES Zaragoza), Universidad Nacional autónoma de México (UNAM). México Author
  • Nadia Gil Ruiz Centro de Estudios Superiores en Educación (CESE). México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025455

Keywords:

TICCAD, Microbiology, teaching, strategies

Abstract

Microbiology, the science that studies microscopic life, has traditionally been taught theoretically. ICTCAD, with tools such as Virtual Classroom, Kahoot, Google Sites and Infographics, offer a more dynamic and collaborative approach. These digital resources, fostering teamwork and the development of essential skills for the 21st century, play a fundamental role in opening new horizons in this discipline, especially in the educational field, allowing students to visualize complex microbiological processes in an interactive way, They facilitate the understanding of abstract concepts such as viral replication or biofilm formation and allow to adapt the contents and activities to the individual needs of each student, promoting a more effective and motivating learning. In this proposal, we explored how these tools can transform the teaching of microbiology, making it more attractive and effective.

References

Amaro de Chacin, R. (2011). La Planificación didáctica y el diseño instruccional en ambientes virtuales. Investigacion y Postgrado, 26(2), 129-169.

Area, M. (2009). Manual Electrónico Introducción a la Tecnología Educativa . España: Universidad de la Laguna.

Arista, J. (1914). Tecnologías del la Información y la Comunicación TIC Aplidacas a la Docencia. Universidad Autonoma del Estado de Hidalgo.

Arista, J. (2014). Logos Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 2. Tecnologías de la Información y Comunicación TIC aplicadas a la docencia: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa2/article/view/1045

Arribas, M. (2004). Diseño y Validación de Cuestionarios. (I. d. 111, Ed.) 17(5). https://doi.org/validación_cuestionarios.pdf-Adobe Acrobat Reader DC

Bernal torres, C. A. (2016). Metodología de la Investigación (Cuarta edición ed.). Colombia: Pearson.

Box, G., Hunter, J., & Hunter, W. (2017). Estadística para investigadores. Diseño Innovación y Descubrimiento. Madrid, España: Reverté.

Gomez, V. (julio de 2016). El Cuestionario como Instrumento de Evaluación. Blog de Valentín Gómez. https://valentingom.wordpress.com/2016/07/17/el-cuestionario-como-instrumento-de-evaluacion/

Google Site. (24 de 06 de 2024). Google Site. Google Stye: https://sites.google.com/new?hl=es

Kahoot. (17 de 06 de 2024). Kahoot. Kahoot: https://kahoot.com/es/home/kahoot-plus/

TICCADE. (05 de 2022). TICCADE. TICADDE: https://nuevaescuelamexicana.sep.gob.mx/detalle-recurso/20711/

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Tejeda Rosales E, Gil Ruiz N. New Horizons in Microbiology: Opening Doors with the Use of TICCAD in Education. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 14];3:455. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/455