CPR Training and AED Use: Educational and Community Impact on High School Students

Authors

  • Laura Marcelina González Universidad Abierta Interamericana, Facultad de Medicina y Ciencia de la Salud, Carrera Licenciatura en Enfermería. Sede Rosario, Rosario, Santa Fe. Argentina Author
  • Analía Miranda Universidad Abierta Interamericana, Facultad de Medicina y Ciencia de la Salud, Carrera Licenciatura en Enfermería. Sede Rosario, Rosario, Santa Fe. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025473

Keywords:

CPR, AED, training, students, emergencies

Abstract

Introduction: The project addressed the training of high school students in basic cardiopulmonary resuscitation (CPR) and the use of the automated external defibrillator (AED). This educational program sought to prepare students to act effectively in cardiorespiratory emergencies, fostering a culture of prevention and response in the community. Based on the importance of basic life support (BLS), the intervention combined theory and practice to ensure a complete understanding of the maneuvers and their correct application.
Development: The training included theoretical sessions on the identification of cardiorespiratory arrest, the steps of the chain of survival and the use of the AED. In the practical part, students performed simulations with mannequins under supervision, allowing them to gain confidence in their skills. Initial results reflected a low level of knowledge (41%), which justified the need for the intervention. After training, the students showed a significant improvement in the final evaluation, reaching over 60% understanding and ability to perform the maneuvers properly.
Conclusions: The intervention demonstrated that a well-structured educational approach can positively impact community preparedness to respond to emergencies. In addition to improving knowledge and skills, students expressed greater confidence to act in critical situations. This project highlighted the importance of including CPR and AED training in school curricula, highlighting its potential to save lives and strengthen community safety

References

1. Acuña-Ojeda PB, Espinoza SM. Beneficios del método mama canguro en recién nacidos prematuros: una revisión sistemática. Ciencia arte en enfermería, 2019;(1), 63-68

2. Arivabene, J. C., & Tyrrell, M. A. R. (2010). Método madre canguro: vivencias maternas y contribuciones para la enfermería. Revista Latinoamericana de Enfermagem, 18, 262-268.

3. Barraza Peña, C. G., J. A., V. E., & Ramírez Ochoa, J. A. (2020). Percepciones asociadas al método madre canguro con recién nacidos prematuros. Ciencia y enfermería, 26, 32. https://dx.doi.org/10.29393/ce26-26pacb30026

4. Buera, M. M., García, V. P., Aranda, N. D. B., Pérez, A. M. A., García, M. P., & Fernández, T. M. (2021). Madeleine leininger, artículo monográfico. Revista Sanitaria de Investigación, 2(4), 63.

5. Calsin Mamani, M. A., & Silva Tafur, H. M. (2021). Conocimientos y actitudes sobre el método mamá canguro en madres de prematuros. [Tesis desarrollada para optar el Título de Licenciada en Enfermería]. Universidad Autónoma de ICA.

6. Carrasco Cando, B. A. & Y.C. (2020). Guía de manejo dirigida a las madres de recién nacidos pretérmino que integran el programa mamá canguro en el área de neonatología del hospital general docente Ambato. [Proyecto de investigación de licenciatura en Enfermería]. Repositorios Institucional Unidades. https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/10896

7. Ruiz J.G., Charpak N., (2007) Guías de prácticas clínica basadas en evidencias para la óptima utilización del método Madre Canguro en el recién nacido pretérmino y/o bajo peso al nacer. Fundación Canguro y Departamento de epidemiología y estadística, Universidad Javeriana; Bogotá, Colombia.

8. Chuquimbalque Cuzcano, M. A. (2023). Nivel de conocimientos y las prácticas sobre el programa madre canguro en enfermeras del servicio de uci neonatal del hospital de emergencias Villa el Salvador, Lima. [Trabajo académico para optar el título de especialista en cuidados neonatales]. Repositorio institucional, Universidad Norbert Wiener.

9. Conde-Agudelo, A., Balizan, J., & Diaz-Rossello, J. (2011). Atención de madres canguro para reducir la morbilidad y la mortalidad en lactantes de bajo peso al nacer. Cochrane Database of Systematic Reviews, 3.

10. Enríquez Cadena, J. L. (2020). Evaluación de conocimiento sobre el método madre-canguro, profesionales de enfermería del servicio de neonatología, hospital San Vicente de Paúl. [Tesis de pregrado] Repositorio Digital, Universidad Técnica del Norte, Hospital San Vicente de Paul. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10326

11. Esperón, T., & Maricela, J. (2004). Reflexiones sobre funciones del personal de enfermería. Revista cubana de salud pública, 30(4).

12. OMS (2021) política de la prematurez. https://bancos.salud.gob.ar/recurso/politica-integral-para-la-prematurez.

13. República Argentina (2009). Ley nro. 26529: capítulo 3, artículo 5 consentimiento informado https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=160432

14. República Argentina (2009). Ley nro. 26529 consentimiento informado https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26529-2009-160432

15. OPS (2010). Método madre canguro: una solución segura y eficaz. https://www.paho.org/es/noticias/22-3-2010-metodo-madre-canguro-solucion-segura-eficaz.

16. OMS (2023). Seguridad del paciente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/patient-safety

17. LEININGER, M. (1988). Care. The Essence of Nursing and Health. Detroit. Wayne State University Press.

18. Leininger, M. M. (1991). The theory of Culture Care Diversity and Universality. NLN publications, (15-2402), 5-68.

19. Lizarazo-Medina, J. P., Ospina-Díaz, J. M., & Ariza-Riaño, N. E. (2012). Programa madre canguro: una alternativa sencilla y costo eficaz para la protección de los recién nacidos prematuros o con bajo peso al nacer. Revista de salud pública, 14, 32-45.

20. Macías, G. G. B., Durán, F. A. P., Zambrano, C. J. S., & Peralta, D. F. O. (2021). Cuidados del recién nacido prematuro. Revista Recimundo 5(1), 361-370. https://doi.org/10.26820/recimundo/5.(1).enero.2021.361-370

21. Marbella, E., Lenin, Ó., & Briggitte, J. (2018) Factores de riesgo que dificultan el rol de enfermería en la aplicación del método madre canguro. Revista digital Paraninfo, 28. https://www.index-f.com/para/n28/e127

22. Marrier A, Modelos y teorías en Enfermería (2004). Florence Nightingale-Teoría del Entorno. Revista Electronica, 6.

23. MENÉNDEZ, E. L., (1991). Definiciones, indefiniciones y pequeños saberes. Alteridades, 1(1), 21-32.

24. Palencia Gutiérrez, E. M.; C. G., Ó. L. & P. T., J. B. (2018). Factores de riesgo que dificultan el rol de enfermería en la aplicación del método madre canguro. Revista Paraninfo Digital, 28. http://www.index-f.com/para/n28/e127.php

25. Pastor Calabuig, J. (2019). Beneficios del Método Madre Canguro en los recién nacidos prematuros. Revisión bibliográfica.

26. Patricia J. Ostía-Garza, L M.-Á., E. C. R-M, (2020), Salud, Arte y Cuidado. Revista Venezolana de Enfermería y Ciencia de la Salud, Vol. 13 (1), 51-55

27. Serva Arias, C. V., & J. A., L. E. (2021). Efectividad de los cuidados de enfermería mediante el método mamá canguro para disminuir el dolor en neonatos prematuros. [Trabajo académico para optar por el título de especialista en enfermería en cuidados intensivos neonatales]. Repositorio Institucional Universidad Norbert Wiener.

28. Torres Chicaiza, D. C. (2017). Nivel de conocimiento del personal de enfermería sobre el método madre canguro en recién nacidos prematuros del área de neonatología del hospital del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social- Ibarra [Tesis de pregrado Licenciatura en Enfermería], Universidad Técnica del Norte, Ibarra. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/6817

29. Zapata Moran, M. (2022). Competencias específicas de la enfermera en el cuidado del prematuro del Hospital de Apoyo II–Sullana. [Tesis para obtener el grado académico de Maestra en gestión de los servicios de Salud]. Repositorio Digital Universidad Cesar Vallejos, Perú.

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
González LM, Miranda A. CPR Training and AED Use: Educational and Community Impact on High School Students. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2025 Feb. 14];3:473. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/473