CPR and AED Use Training: Strengthening Emergency Response in High School Students

Authors

  • Noelia Alejandra García Universidad Abierta Interamericana, Facultad de Medicina y Ciencias de la salud: Licenciatura en enfermería, Sede Rosario. Rosario, Santa Fe. Argentina Author
  • Melina Vargas Universidad Abierta Interamericana, Facultad de Medicina y Ciencias de la salud: Licenciatura en enfermería, Sede Rosario. Rosario, Santa Fe. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025479

Keywords:

CPR, AED, education, emergency, students

Abstract

An educational project focused on training high school students in basic cardiopulmonary resuscitation (CPR) maneuvers and the use of the automated external defibrillator (AED). The main objective of this initiative was to improve students' knowledge and skills to respond effectively to cardiorespiratory emergencies, especially in out-of-hospital settings.
The intervention was carried out in an educational institution in Venado Tuerto, where fifth year students participated. The training included a combination of theory and practice in a four-hour day, which covered topics such as the recognition of cardiorespiratory arrest, the sequence of CPR maneuvers and the correct use of the AED. The students worked in groups with mannequins to simulate emergency scenarios, which allowed them to apply the knowledge acquired.
The results showed a significant increase in the level of knowledge after the intervention, from an initial 41% to more than 60% in the final evaluation. In addition, the students showed greater confidence and willingness to act in critical situations. This project highlighted the importance of integrating CPR training into school curricula and fostering a culture of prevention and response in the community

References

1. American Heart Association. (2020). RCP usando solo las manos.

a. https://cpr.heart.org/-/media/cpr-files/cpr-guidelines-files/highlights/hghlghts_2020eccguidelines_spanish.pdf

2. Agüero, M (2017). Conocimientos de técnicas básicas de Primeros Auxilios- RCP en estudiantes ingresantes de la Universidad Nacional de Cuyo. [Licenciatura en enfermería. Universidad Nacional de Cuyo]. 14 https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/8638/aguero-miriam.pdf

3. Argentina. Gob.ar abril (2017) Ley 27159/2015 muerte súbita sistema de prevención integral. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27159-249563/texto

4. Beltrán Carolina. (2019). Proyecto de Intervención Educativa para el aprendizaje de la realización de la maniobra de Reanimación Cardiopulmonar Básica en alumnos de primero de bachillerato [Grado en Enfermería Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad de La Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/15140/Proyecto%20de%20Intervencion%20Educativa%20para%20el%20aprendizaje%20de%20la%20maniobra%20de%20la%20Reanimacion%20Cardiopulmonar%20Basica%20en%20Alumnos%20de%20Primero%20de%20Bachillerato.pdf?sequence=1

5. Desfibrilador externo automático. (2 mayo 2022). En Wikipedia, Desfibrilador externo automático - Wikipedia, la enciclopedia libre

6. Del Tell, M.I, (2016). Importancia de la formación en reanimación cardiopulmonar en la población escolar. [Tesis fin de grado, Universidad autónoma de Madrid] https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/675740/mejia_del%20tell_isabeltfg.pdf?sequence=1

7. Espinosa, C. E, (2019). Aprendizaje de Reanimación Cardiopulmonar en población no sanitaria con recursos de innovación docente [Tesis doctoral, Universidad Católica de Murcia]. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/TC132329.pdf

8. Ministerio de Educación Presidencia de la Nación (2019). Dia mundial del corazón, la importancia de enseñar y aprender RCP en las escuelas. https://www.argentina.gob.ar/noticias/dia-mundial-del-corazon-la-importancia-de-ensenar-y-aprender-rcp-en-las-escuelas

a. Ministerio de Salud Presidencia de la Nación. (2016). Primeros auxilios.

https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/manual_1ros_auxilios_web.pdf

9. ¿Qué es un DEA? (n.d.). Philips. Retrieved octubre 19, 2023, from https://www.philips.com.ar/healthcare/articles/what-is-an-aed

10. Mintz, M. (2017). Será obligatoria la enseñanza de técnicas RCP en las Escuelas santafesinas Santa Fe. NCN. https://www.ncn.com.ar/santa-fe-sera-obligatoria-la-ensenanza-de-tecnicas-rcp-en-las-escuelas-santafesinas/

11. Manzur, J. 15 de junio del (2022) Reglamentan la ley de prevención de muerte súbita en espacios de acceso público. El Litoral. https://www.ellitoral.com/informacion-general/muerte-subita-desfribilador-salud-espacios-de-acceso-publico_0_udw6y2HwCg.html

12. Ministerio de Salud Presidencia de la Nación (2021). Prevención de muerte súbita. Prevención de muerte súbita | Argentina.gob.ar

13. Revista Johns Hopkins Medicine. (2019). Predicción de Supervivencia en Pacientes Que Sufren Paro https://www.hopkinsmedicine.org/international/espanol/news-releases/scientific-statement-on-predicting-survival-for-cardiac-arrest-survivors.

Downloads

Published

2025-01-06

How to Cite

1.
García NA, Vargas M. CPR and AED Use Training: Strengthening Emergency Response in High School Students. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 6 [cited 2025 Feb. 14];3:479. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/479