Interactive course proposal on the Moodle platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/piii2025517

Keywords:

Course, Martí, new technologies, Moodle Platform

Abstract

Introduction: New Information and Communication Technologies (ICT) refer to a set of digital tools that facilitate the access, storage, processing and transmission of information. 
Objective: Make a proposal for a Virtual Course on the Moodle Platform to promote the work and legacy of Martí. 
Methods: A qualitative pedagogical research was carried out. The observation of the educational teaching process was carried out in the use of new information and communication technologies. The following theoretical methods were used: systematization, the historical-logical method and documentary analysis. 
Results: Proposal for a Virtual Course on the Moodle Platform to promote the work and legacy of Martí. Methodological Objective: implement strategies aimed at the use of information and communication technologies. 
Conclusions: This proposal stimulates innovation in students and creates a more dynamic and effective learning environment by offering concrete and practical strategies.

References

1. Vázquez M. Cómo comunicar la vida y obra de José Martí? Cuba Periodistas. 2021. https://www.cubaperiodistas.cu/2021/07/como-comunicar-la-vida-y-obra-de-jose-marti/.

2. Vázquez M. Recordar a Martí, más que una efeméride. CubaDebate. 2024. https://www.cubadebate.cu/especiales/2024/05/19/recordar-a-marti-mas-que-unaefemeride/.

3. Rodríguez L. Vigencia del pensamiento martiano en el perfeccionamiento del proyecto revolucionario cubano. Revista Cubana de Cultura La Jiribilla. 2023. https://www.lajiribilla.cu/vigencia-del-pensamiento-martiano-en-el-perfeccionamiento-del-proyecto-revolucionario-cubano.

4. Martínez BR, Llerena F, Llerena A. Trabajo de la cátedra martiana en la educación técnica y profesional. Revista Científico Pedagógica Horizonte Pedagógico. 2017. 6(3). https://www.horizontepedagogico.cu.

5. Almanza L, Soler S, Mesa S, Naranjo S, Soler L. El uso de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones por los profesores de ciencias médicas en Matanzas. Revista Médica Electrónica. 2021. 43(1): 2917-2927. https://scielo.sld.cu.php?script=sci_artext&pid=S1684-18242021000102917&Ing=es.

6. Alejandra M. Contribuciones al Gobierno de las tecnologías de la información en el contexto universitario. Tesis Especialidad. Perú: Universidad Mayor de San Marcoss 2022. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/18698.

7. Gallardo Y, Núñez L, Proenza L, Aglae M. Diseño de curso virtual respondiendo al currículo propio del Plan E de la carrera de Medicina. Revista de Ciencias Médicas. 2021; 25(2).

https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000200007&Ing=est&lng=es.

8. Morejón C, Pérez J, Varela YC. Las tecnologías de la información y las comunicaciones: una mirada a la realidad de los jóvenes cubanos. Revista caribeña de Ciencias sociales. 2019. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/06/tecnologías-informacion-cuba.html.

9. Cabrales J, Burguet I, Gómez SL. Metodología para el uso del aula virtual de salud por los docentes de imagenología de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Revista Cubana de Informática Médica. 2024. 16(2):e728. https://revinformatica.sld.cu.

10. Garzón C. Las competencias docentes en el siglo XXI de cara a la virtualidad de la educación con ocasión del COVID-19. Boletín Repide. 2021. 10(5):177-88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8116437.

Downloads

Published

2025-01-27

How to Cite

1.
Cabrera Rodríguez D, Garzón Cutiño L. Interactive course proposal on the Moodle platform. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations [Internet]. 2025 Jan. 27 [cited 2025 Feb. 5];3:517. Available from: https://proceedings.ageditor.ar/index.php/piii/article/view/517